Var inte rädd

“Var inte rädd, det finns ett hemligt tecken,
ett namn som skyddar dig nu när du går.
Din ensamhet har stränder in mot ljuset.
Var inte rädd, i sanden finns det spår.”

Just nu så upplever vi en tid som flera av oss är ovana vid. Vi uppmanas att inte träffa andra, att hålla oss borta så mycket som möjligt. Som kyrka känner vi en stor frustration. Å ena sidan vill vi vara ett föredöme och följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer för att minska smittspridning, men å andra sidan så är kyrkans uppgift att vara just där…

Vi förstår om det är många som känner sig oroliga just nu, både över världsläget, men även för sin privata situation. I läget som är just nu, där mycket stänger ner, får vi i stället öppna våra hjärtan. Det finns mycket som vi kan göra.

CU har sagt att där finns ungdomar som kan ställa upp och handla till dem som känner att de inte kan gå ut. Ring Kim (072-707 74 44) så hjälper han till att ordna det.

Ring till varandra och uppmuntra varandra.

Karantäntips:

• Läs Bibeln och be
  • Plantera om blommorna
  • Städa förrådet
  • Laga matlådor
  • Skriv en novell
  • Lyssna igenom din musiksamling
  • Skriv ett riktigt brev
  • Ring en vän
  • Färga håret
  • Laga kläder
  • Slå dank
  • Titta på föreläsningar på datorn
  • Möblera om
  • Njut av stillhet
  • Möblera tillbaka
  • Promenera

Som med mycket annat så kommer även det här en dag att gå över, men även om det är jobbigt idag så tänker vi att det är i situationer som de här, som det är gott att ha en församling. Vi är många som på olika sätt behöver bli burna nu, men vi är också många som kan hjälpa till att bära. När mycket annat stänger, så öppna ditt hjärta!