Bokcirkel

Gud: jakten

Nu startar vi upp en ny bokcirkel i Centrumkyrkan och alla har chans att vara med. Blir intresset stort så gör vi flera grupper. Vi träffas i kyrkan varannan tisdag kl. 18.00–19.30. Start den 12 oktober.

Läsning ger ofta upphov till tankar och funderingar. Det kan därför vara gott och givande på flera plan att få dela funderingarna tillsammans med andra som läst samma sak. Dessutom är det också en god chans till att få ha en trevlig stund och möjlighet att lära känna varandra mer!

Till varje tillfälle har vi läst ett visst antal sidor och till vår hjälp i samtalet finns frågor att utgå ifrån. Mer info om upplägget kommer till dem som vill vara med.

Boken vi läser denna gång är “Gud: jakten” av Joel Halldorf. Så här står det i baksidestexten:

“Sverige kallas ibland för världens mest sekulariserade land, men sökandet efter det heliga finns som en underström också i det sekulära.

I Gud: Jakten undersöker teologen Joel Halldorf de religiösa dimensionerna av vår samtid – i såväl politik och konsumtion som religion och radikalisering. Han placerar sekulära fenomen sida vid sida med religiösa rörelser som amerikansk kristen höger, islam, pingstväckelse och Knutbyförsamlingen och menar att det inte är så stor skillnad på det religiösa och sekulära som vi ofta antar. När människor påstår att de avgudar en kändis eller att fotboll är deras religion, är det bara slentrianmässiga uttryck eller menar de faktiskt vad de säger?

Alla drabbas vi då och då av existentiell svindel, och vi söker svar på eviga frågor som: Vem är jag, vad är meningen – och finns det något som är värt att kalla heligt?”

Vi gör detta som en del av Equmeniakyrkans satsning ”Vi läser”, som görs i år tillsammans med studieförbundet Bilda, där de uppmuntrar församlingar att starta bokcirklar. Gud: jakten är en av de böcker som föreslås och när vi gör gemensam beställning via Bilda så får vi kraftigt sänkt pris.

Meddela Kim eller Tina på mail:

kim.bergman@centrumkyrkanfarsta.se
tinahan@hotmail.com

eller telefon:

Kim: 072-707 74 44
Tina: 070-359 99 69

om du vill vara del av denna bokcirkel. Meddela samtidigt om du vill att vi beställer boken åt dig. Den 30 september gör vi beställningen.

Hoppas att vi ska bli ett gäng eller flera som kommer umgås på detta vis och reflektera tillsammans utifrån det vi läser!

Hälsar Tina och Kim